//Hoe je toch een blog kunt schrijven als je innerlijke criticus zich ermee bemoeit

Hoe je toch een blog kunt schrijven als je innerlijke criticus zich ermee bemoeit

Wie houdt jouw pen vast? – Hoe je toch een blog kunt schrijven als je innerlijke criticus zich ermee bemoeit

Soms staat een blog in één keer op papier. Maar meestal niet. Nee, ook bij mij niet. Voor opdrachtgevers vloeien de woorden best makkelijk uit mijn toetsenbord, maar bij een blog voor Teksten voor Trainers is het soms net of iemand anders mijn pen vasthoudt. Elk begin wis ik dan weer uit, elke mogelijke formulering kraak ik in mijn hoofd meteen weer af. ‘Dit gaan ze stom vinden.’ ‘Kun je dat wel hard maken?’ ‘Dat weet iedereen toch al…’ ‘Jeetje wat een saaie zinnen, ben jij nou een tekst-expert?’

Dan is het duidelijk: mijn innerlijke criticus houdt weer eens mijn pen vast. Die stem in mijn hoofd die probeert om me voor fouten te behoeden, maar me daarmee ook volledig lam legt.
Hij bedoelt het goed, en ik ken hem intussen wel een beetje. Dus ik kan met hem in gesprek. Ik leg hem uit dat niet de hele wereld mijn woorden gaat lezen. En dat degenen voor wie het gesneden koek ik wat ik schrijf, ook niet degenen zijn die ik wil bereiken. Het gaat mij er immers om dat juist trainers, coaches en ondernemers die zich nog níet zo zichtbaar maken als ze verdienen, de moed en de hulpmiddelen krijgen om dat wel te doen.
Hij begrijpt het wel. Hij probeert me alleen een afgang te besparen. Als ik hem informeer en geruststel, mag ik zelf mijn pen weer vasthouden.

Een ander publiek kiezen helpt ook. Niet je innerlijke criticus dus, maar juist je leukste klant. Stel je voor dat je aan hem of haar schrijft. Dat hij of zij je blog leest. Die leukste klant zit op jouw kennis en je ervaringen te wachten. Die vindt jou leuk en inspirerend.

Je kunt ook een veilige plek zoeken om te oefenen. Een speeltuin, waarin maar een paar mensen meelezen en jou feedback geven. Met een groepje bloggende ondernemers bijvoorbeeld. Zoek je zo’n groepje bij elkaar, zorg dan wel dat ze feedback kunnen geven vanuit het gezichtspunt van jouw klant of lezer. Esther van Berk en ik creëren in de training Beter bloggen en vloggen zo’n speeltuin voor de deelnemers. En dat werkt!

Om jouw kennis en ervaringen te delen met de mensen die er iets aan hebben, heb je je eigen pen nodig. Dus oefen, ontdek, experimenteer. Praat met je innerlijke criticus of schrijf gewoon aan je ideale klant. Schrijf, want er zijn mensen die jouw verhaal willen lezen!

By |2018-10-20T14:49:22+00:00april 17th, 2018|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment