//Waarom de lezer van je blogs niet tussen de 35 en 50 jaar is

Waarom de lezer van je blogs niet tussen de 35 en 50 jaar is

Waarom de lezer van je blogs niet tussen de 35 en 50 jaar is

Heb jij ook een ideale klant? Ja hè? Alle business coaches en netwerkcollega’s vertellen hoe belangrijk dat is, dus ook jij hebt een beeld van je ideale klant. Hij of zij is degene die je wilt bereiken. Degene die gebaat is bij jouw expertise, de persoon die jij daarmee graag wilt helpen.

Zo’n ideale klant ziet er meestal ongeveer zo uitZe is een vrouw van tussen de 35 en 50 jaar oud, met een HBO- of academische opleiding en een baan van vier of vijf dagen in de week. Ze heeft één of meer kinderen en in haar schaarse vrije tijd doet ze aan yoga of mindfulness. 

Heel bijzondere mensen, zulke ideale klanten. Onder mijn vrienden heb ik een vrouw van 49 met twee kinderen die paardrijdt. En een vrouw van 37 zonder kinderen die skate in haar vrije tijd. Een man van 46 met vier kinderen die aan tai chi doet en de vijf ritmes danst.
Maar niemand die de ene dag 35 is en de andere dag 42. Die óf vier óf vijf dagen per week werkt.

We proberen de omschrijving van onze ideale klant vaak zo breed mogelijk te houden. Als je je op veertigjarigen richt, ben je bang dat je de klandizie misloopt van een vijfendertigjarige die je verder zo perfect zou kunnen helpen. Je wilt niemand uitsluiten die baat kan hebben bij jouw expertise – en, om eerlijk te zijn, je wilt ook geen mogelijke omzet mislopen.

Als je een blog schrijft, is dat niet handig. In je blogs wil je namelijk dat mensen je leren kennen, sympathiek vinden en gaan vertrouwen. Vertrouwen ontstaat het makkelijkst als er een persoonlijke band is. Als je lezer zich echt aangesproken voelt door je voorbeelden, door je woordkeus, door je tips…

Stel dat jij als spreker voor een zaal staat. Die zaal zit vol vrouwen tussen de 35 en de 50 met HBO- of academisch niveau, één of meer kinderen en een baan van vier of vijf dagen per week. Je kiest je woorden, je voorbeelden, je intonatie en je grapjes zo dat ze zowel de vijftigjarige (kind al uit huis, midden in de overgang, meer tijd en ruimte voor haar baan, mantelzorg voor ouders) aanspreken als de vijfendertigjarige (drie jonge kinderen op de basisschool, jonglerend met werk- en zorgtijd, twijfels over haar relatie). Je kunt dus niet ál te specifiek worden.

Wat doe je als je één van hen individueel begeleidt? Dan kies je vanzelf precies de woorden die passen bij die ene persoon tegenover je. Je voorbeelden, je toon, alles stem je af op deze man of vrouw. En die voelt zich dan gezien en gehoord: wat je zegt gaat echt over hem/haar!
Dat effect bereik je als je bij het bloggen één (heel erg leuke) lezer voor ogen houdt. Je gebruikt de woorden, de voorbeelden en de toon die helemaal passen bij die fictieve maar heel erg leuke lezer. 

Wie sterk lijkt op jouw ene ideale lezer, voelen zich daardoor aangesproken. Hoe sterker de gelijkenis, hoe meer ze het idee hebben dat je je speciaal tot hén richt.
Zij gaan je kennen. Leuk vinden, vertrouwen.
En zijn dan bereid om je klant te worden.

Zo krijg je de leukste klanten die je kunt verzinnen.

En zo schrijf je het makkelijkst goeie blogs. Want het is nou eenmaal makkelijker om je op één leuke persoon af te stemmen dan op een zaal vol.

 

By |2018-10-20T14:51:57+00:00mei 22nd, 2018|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment