//Schrijven doe je niet achter je scherm (maar terwijl je de was ophangt)

Schrijven doe je niet achter je scherm (maar terwijl je de was ophangt)

Schrijven doe je niet achter je scherm (maar terwijl je de was ophangt)

“En waar lopen de deelnemers tegenaan?”, vraag ik. Een opdrachtgever en ik zijn bezig de leerdoelen te formuleren voor een in-company schrijftraining in zijn bedrijf. Hij noemt drempels  die zijn collega’s ervaren als ze webteksten schrijven. Ze willen graag bondiger schrijven. Aantrekkelijk. Leerzaam maar niet betuttelend. Ze weten niet altijd zeker of ze het goed doen, en blokkeren dan.
Allemaal onderwerpen waar ik technieken en aansprekende oefeningen voor heb, dat komt wel goed. Maar er is nog iets, zegt hij. De inhoud. 

De inhoud. Die is niet altijd duidelijk: soms is er te weinig informatie als basis voor de teksten, soms te technisch of complex. Maar ja, zegt de opdrachtgever: dat valt natuurlijk buiten de scope van een schrijftraining.

Ho, wacht even. De inhoud van de tekst valt buiten de scope van een schrijftraining?
Ik dacht het niet.

Hoe langer ik professioneel schrijf en schrijftrainingen geef, des te meer raak ik ervan overtuigd dat dat uurtje achter je laptop maar een heel klein deel is van het  schrijfproces. Het grootste deel van het schrijven doe je niet achter je scherm en je toetsenbord. Welke zakelijke teksten je ook schrijft, het grootste deel van het schrijven gebeurt terwijl je informatie zoekt, ordent en schift. Terwijl je de rode draad zoekt, invalshoeken bedenkt, broedt op een mooie eerste zin, een spanningsboog bedenkt. Kortom: terwijl je fysiek bezig bent met koffie halen, met vergaderen over de implementatie van een nieuwe proceshandboek of met was ophangen (ik ben fan van was ophangen als schrijfmeditatie: lekker de T-shirts bij de T-shirts en de sokken bij de sokken, strak in het gelid, en intussen ordent de tekst die ik daarna ga schrijven zich als vanzelf).

Is de inhoud waarover je schrijft niet duidelijk genoeg, dan stokt je schrijfproces nog voordat je je laptop open hebt. 

We gaan de in-company training dus beginnen bij het begin. Bij het uitvragen van de inhoud. In het geval van deze opdrachtgever hebben de deelnemers interne opdrachtgevers bij wie ze de inhoud moeten weghalen, dus gaan we in op doelgericht interviewen.
Schrijf je teksten voor je eigen bedrijf, dan haal je de inhoud uit jezelf. Je vraagt  jezelf af: wat wil ik eigenlijk overbrengen? Weet ik er genoeg van? Waar vind ik de aanvullende informatie over mijn onderwerp? Pas als je thuis bent in de inhoud, kun je de volgende stap zetten.

Dat klinkt misschien omslachtig en traag. Maar je zet daarna in no time je tekst op papier.

En de was hangt.

By |2018-10-20T14:54:39+00:00juni 5th, 2018|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment