//Je ‘over mij’-pagina gaat (niet) over jou

Je ‘over mij’-pagina gaat (niet) over jou

Niet blij met ‘over mij’

Eigenlijk durf ik dit blog niet te publiceren. Want hij gaat over je ‘over mij’-pagina op je website, en als ik ga vertellen hoe je die effectief en aantrekkelijk kunt schrijven dan is er een aardige kans dat je de mijne gaat bekijken.

Dat vond ik eerlijk gezegd niet zo’n goed idee. Mijn ‘over mij’-pagina heb ik in haast geschreven toen ik de Teksten voor Trainers-website lanceerde. Die haast was een goed excuus om er een korte, voorlopige tekst op te zetten en daarna ben ik hem zo snel mogelijk weer vergeten.

Schrijven over jezelf is lastig

Tot vandaag dan. Want ik kom de afgelopen weken aan de lopende band ondernemers tegen die met hun site bezig zijn, en dan verzuchten ze tegen mij: “Alleen mijn ‘over mij’-pagina, die vind ik zó lastig! Hoe vertel ik nou goed wie ik ben en wat ik allemaal doe?”

En dan antwoord ik: “Niet.”

Zij: “Huh?” (of iets van die strekking).

Ik vertel dan dat een ‘over mij’-pagina helemaal niet over jouzelf zou moeten gaan. Of in elk geval niet helemáál over jouzelf. En dat hij zeker niet bedoeld is om te vertellen wie je bent en wat je allemaal doet. Maar dat je beter je lezer centraal kunt stellen in je teksten, óók in je ‘over mij’.

Wat wil je klant weten?

Dus daar wilde ik een blog over schrijven (wat je jezelf steeds weer tegen je klanten hoort zeggen, is tenslotte een ideaal blogonderwerp).

In dat blog zou ik je adviseren om even in de schoenen van je (potentiële) klant te gaan staan. Wat zoekt hij als hij je ‘over mij’ aanklikt?

  1. Jouw klant wil weten of hij jou nou écht wel leuk vindt of durft te vertrouwen
  2. Jouw klant zoekt bevestiging dat je zijn probleem kunt helpen oplossen

De focus van je ‘over mij’-tekst wordt dus het beantwoorden van die twee vragen.

Geef hem antwoord

Als ik dat blog zou schrijven, hè, dan zou ik je dus aanraden om met de ogen van je mogelijke klant naar jouw leven te kijken. Om er alleen de dingen uit te zoeken die hem helpen om te beoordelen of hij met jou wil werken. Denk aan:

  • aspecten waarin je op je ideale klant lijkt
  • hoe jij wél succes bereikt hebt op het punt waar hij (nu nog) mee worstelt
  • waarom je juist dít werk doet
  • waarom je zo graag met deze ideale klant werkt (vindt hij leuk, oprechte complimenten)
  • je opleiding of ervaring die jouw klant nú relevant vindt – niet je hele cv, alleen die paar dingen die jouw klanten altijd over de streep trekken
  • een foto of liever nog een video van jou
  • quotes van jouw klanten die onderstrepen dat jij bent wat je ideale klant zoekt (dus: leuk/betrouwbaar en geschikt om zijn probleem op te lossen)

Jouw eigen stem

Dan heb je de ingrediënten voor je ‘over mij’; voor het verhaal van iemand die een belangrijke rol kan spelen in het leven van je mogelijke klant.

Schrijf dat verhaal op in je eigen woorden. Gebruik geen jargon, maar schrijf zoals je het ook in een persoonlijk gesprek aan je klant zou vertellen.

Intussen heb ik dat blog dus gewoon geschreven. En ik ga het publiceren ook, zodat jij er je voordeel mee kunt doen, al loop ik het risico dat je mijn ‘over mij’ gaat bekijken. Vooruit, ik zet de link erbij, voor een voorbeeld van hoe het heel kort kan 😉. Twee voorbeelden van goed uitgewerkte ‘over mij’-teksten vind je bij Esther en bij Miranda.

Als jij jouw ‘over mij’ af hebt en je hebt de tips uit dit blog kunnen gebruiken, geef je me dan even de link door?

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

By |2018-10-20T15:21:50+00:00oktober 2nd, 2018|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment